Thursday, July 22, 2010

kisah aku + dot dot dot

Malam yang dingin setenang air laut yang berombak lembut, bagaikan hatiku dibawa pergi jauh dari khayalan. Tiba-tibaku merasa sesuatu sedang merayap ke tumit kakiku membuatkanku sedikit terkejut kerana asyik melayan perasaan ini. Aku beristighfar seketika supaya tidak terleka. Rupanya tanpa disedari, aku telah merosakkan rumah kecil ketam yang berada di pantai.Aku terus beredar dan melihat jam ditanganku.Alangkah terkejutnya,jam telah menunjukkan pukul 11.30 malam.Aku terus mengucap kerana pada waktu itu sudah lewat malam dan tidak selamat untuk seorang perempuan berada di situ. Sepanjang perjalanan aku tidak putus dengan berselawat supaya sampai dengan selamat ke bilik hotel. Alhamdulillah ucapku setibanya ku sampai di depan pintu bilikku. Aku terus ke katil dan menarik selimut untuk kembara mimipiku dan berdoa supaya hari esok lebih baik daripada hari ini dan sebelumnya, amin.Semoga Allah meredhoi perjalanan hidupku seharian ini.

Aku terus meneruskan perjalananku tanpa henti. Terasa penat tapi ku perlu teruskan juga sampai ke garisan penamat. Tapi sampai bila? Sampai aku betul-betul tiada tenaga atau aku putus asa…..siapa yang boleh jawab semua persoalan ini…..sepanjang perjalananku aku bertemu dengan ramai orang yang mempunyai pelbagai ragam dan kerenah. Aku berkomunikasi dengan mereka tentang diri dan tempat tinggal. Aku terasa asing di sini. Di mana aku berada sekarang?

Tapi ada hikmahnya aku berada jauh dari kenalanku dan keluargaku. Aku menjadi diriku sendiri yang selama ini ku cari.Banyak pengorbananku yang tidak ternilai dan sangat berharga yang kucurahkan kepada orang yang ku sayang.Hatiku terasa kecewa dan sedih hinggaku membawa diri. Adakah ada insan yang masih memerlukan ku lagi di dunia ini…..persoalan demi persoalan sentiasa dimindaku ini.Ku bersyukur kerana ku telah diberikan masa untuk ku mengabdikan diri pada Yang Maha Esa. Aku pasrah dengan dugaanmu dengan tabah.

Sahabat…insan yang ku sering cari selama ini. Semakin lama,semakin susah dan jauh untuk ku. Perkara yang paling ku ingati sekali ialah menyambut hari jadiku yang ke19. Walaupun pada hari itu, aku demam tapi aku rasa seronok dan gembira. Rumet-rumetku menyimbah air dan habis basah bajuku.Kenangan yang sangat berharga sekali…jauh dimata tapi dekat di hati.Allah telah memberikanku kerinduan yang berpanjangan…..

No comments:

Post a Comment